Afdrukken

Verzekeraar - verzekerden: Garantiebepaling

U kent wellicht de gevleugelde uitspraak “Bij garantie zijn wij op vakantie.” Op verzoek van een groep verzekerden zijn wij met een verzekeraar in gesprek gegaan over een garantiebepaling. De verzekerden claimden recht te hebben op garantie. Er volgde een goed gesprek over de inhoud van de garantie. Wat hield die garantie nu precies in? In welke gevallen wordt er garantie gegeven en (misschien belangrijker) in welke niet?

In de dialoog hierover bleek dat het voor de verzekeraar ook niet duidelijk was, hoe hij de garantie moest uitleggen. Uiteindelijk hebben wij geholpen de garantie zo te formuleren en met voorbeelden toe te lichten dat er een eensluidende garantie bepaling ontstond, die zowel voor verzekerde als verzekeraar uit te leggen is. Op dit moment wordt er ook nagedacht over verdere samenwerkingen in het kader van een allrisk autoverzekering. Want ook de garantie in een all-risk verzekering kan tot teleurgestelde klanten leiden, wanneer blijkt dat zo’n allrisk verzekering eigenlijk niet alles dekt. Klanten vallen immers terug in schadevrije jaren, waarmee de premiekorting wordt verlaagd. De klant betaalt feitelijk gezien de schade zelf!